Kolakakor med polly

Som jag tidigare nämnt så tycker jag att det är väldigt roligt (och gott) att baka. I helgen bakade jag kolakakor med polly. Det är sådana kakor som är väldigt enkla att göra och bra att ha i frysen ifall man skulle få besök. Ibland har jag gjort kolakakor med dumle och ibland helt utan choklad. Men i helgen hittade jag en pollypåse i skafferiet så jag tänkte att det kunde vara kul att testa.
 
Kolakakor med polly
 
100 gram rumsvarmt smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 påse polly (eller annan choklad)
 
  • Rör smör och socker poröst. Sätt ugnen på 175 grader.
  • Tillsätt de andra ingredienserna och arbeta snabbt ihop till en deg.
  • Rulla ut degen till tre fingertjocka längder.
  • Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och platta till något med en gaffel.
  • Dela polly på mitten och lägg längs hela längden.
  • Ställ i mitten av ugnen i 10-15 min tills de är gyllenbruna.
  • Skär längderna i sneda bitar då de fortfarande är varma.
  • Ät & njut!
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0