Att känna sig missförstådd

Ibland känns det som att jag kommer från en annan planet, att jag ser och känner saker som inte alla andra ser och känner. Det kan märkas extra tydligt om det är några personer som har varit med om en händelse och sen diskuterar man vad som hände och varför man tror att saker blev som det blev. Jag känner ofta att när jag drar min version så upplever jag att andra inte riktigt förstår mitt synsätt. Som att jag hittar på och gör egna tolkningar. Detta gör att jag blir väldigt osäker och känner att jag inte riktigt vill prata om saker.
 
Anledningen kankse ligger i mitt eget självförtroende eller självkänsla. Jag har fortfarande inte riktigt förstått skillnaden dem emellan. Jag kanske behöver tro mer på mig själv och mitt omdöme. Jag är jag, och det är bra nog! Jag vet att jag och min syster skickade sms till varandra en gång där vi pratade lite om detta - att känna att man inte riktigt passar in någonstans. Men jag vet att då skrev jag till henne att vilken tur att man är denna unika varelse egentligen. Vad tråkigt om alla hade varit likadana. Men det är alltid lättare att säga det till någon annan. När man själv känner sig felplacerad är det inte lika enkelt. Det är väl någonting som man får träna på. Tålamod!
Hannah
2017-06-28 @ 20:19:10

Känner igen mig i det du skriver. Jag tror att jag nästan aldrig har känt mig helt avslappnad runt andra än min närmsta familj. Har en konstant känsla av "utanförskap." Säger jag fel saker, bryr dem sig ens om det jag pratar om, sa jag något konstigt nu, är dem bara artiga, sitter jag konstigt? Ett konstant surrande i huvudet som grundar sig i frågan "duger jag?" När jag ser andra så är de så bekväma i sig själva, medan jag sitter som en åsna i en hästhage och inte förstår vad som är fel. För min del så är det nog en rädsla att den "riktiga" jag inte skall vara bra nog.

enmiljonintryck
2017-07-08 @ 15:02:46
URL: http://enmiljonintryck.blogg.se

Tack för din kommentar Hannah! Ja precis, ibland känns det som att man funderar ut sina meningar i huvudet innan man säger något bara för att man inte vill att det ska bli fel. Samtidigt kan jag ibland tänka att jag är ju inte konstigare än andra. Jag känner flera stycken som är väldigt raka och kan ha rätt extrema åsikter - och alla håller ju verkligen inte med om allt som de säger, men de vågar ändå stå för det de tycker. Det är ju så de är. Så man borde nog försöka bli mer säker i sig själv!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0